Riven végigjátszás
(2024)

Bevezetés

A Cyan 1993-ban jelentette meg a nem várt világsikert arató Mystet, majd 1997-ben a folytatását, a szintén igen sikeres Rivent, az akkori technikai lehetőségeknek megfelelően 640x480 felbontásban, point-and-click megoldással. Bár azóta több felújítása is megjelent, ez csak a láthatatlan háttértechnikát érintette, a programot az időközben fejlődő platformokhoz igazították, minden látható változatlan maradt. 2024 júniusában jelent meg az Unreal 5 motorra épített 3D változat, igen szép, nagyfelbontású grafikával PC és Mac platformra, VR támogatással. A játék angol, francia, olasz, német, spanyol, portugál, orosz, lengyel, koreai és japán nyelven élvezhető, a beszédekhez van bekapcsolható felirat. Az új Riven nem a régi változatlan újraalkotása, bár a kinézet, az összbenyomás, a cselekmény és a végeredmény ugyanaz maradt. Vannak új helyszínek, egyes régi rejtvények egyszerűbbek lettek, más rejtvények teljesen kicserélődtek, hogy a régi játékot ismerők is elszórakozhassanak a felújított változattal. Az alábbi végigjátszásban a néhány iromány és a beszédek magyar fordítását is elolvashatod a megfelelő helyekre klikkelve. A legtöbb végigjátszástól eltérően nincs minden azonnal kitálalva és szájbarágósan megmutatva, így tőled függ, mennyire "önspoilerezed" magadat és mikor adod fel agytekervényeid kínzását. Ezért a tippekre és megoldásokra rá kell kattintani, hogy kinyíljanak.

A Riven játékmenete nemlineáris, vagyis a tennivalók jó részét tetszőleges sorrendben lehet végre hajtani, a különböző rejtvények több részletben, párhuzamosan is megoldhatók – igaz, bizonyos dolgok csak egy korábbi feladat megoldása után tehetők meg és a látszólag különálló rejtvények összefonódása, rétegzettsége is csak később derül ki. Az ebből adódó elágazások miatt több végjáték is lehetséges, ezekből nyilván egy az igazi.

Amennyiben nem akarod a végigjátszást használni, de kellene a naplók, beszédek magyar fordítása, ezeket megtalálod itt.

Néhány tanács

Magyar ismertetők, tesztek

Ha még nem játszottál a Mysttel, itt van némi előzmény, enélkül a levegőben lóg a Riven története:

Előzmények

Miket kell tenned Rivenen? Pár mondatos leírás kezdőrugásnak – spoiler (!), de konkrétumok nélkül.

Indulás
Továbbá...
Valamint...
Végül...

Indulás

A d'ni birodalom K'veer nevű helyének egy termében fogad Atrus. Elmondja, hogy el kell menned a Riven nevű Korba, ott az apját, Gehnt egy ún. börtön Könyv segítségévell el kell fogni, a feleségét, Catherine-t ki kell szabadítanod, és ezután jelezned kell neki, hogy értetek menjen. Gehn miatt ugyanis biztonsági okokból nem adhat most neked egy Rivenről kivezető Kapcsoló Könyvet. Átadja neked a naplóját, amit érdemes majd elolvasnod, valamint a börtön Könyvet, és eléd teszi a kinyitott Riven Könyvet. Érintsd meg.

Atrus beszéde

A Templom avagy Dóm sziget (Temple Island) 1.

Megérkezel Rivenre egy ráccsal elzárt helyre. Hamarosan megjelenik egy ismeretlen nyelven beszélő férfi, erővel elszedi tőled a börtön Könyvet, de nem sokáig örülhet neki, mert egy fúvócsőből kilőtt mérgezett nyíllal leterítik. Egy nő felveszi a Könyvet, téged szabadon enged, majd eltűnik.

A Könyvet nyilván majd valahogy vissza kell kaparintanod. Most indulj el felfedező útra.

Érkezés

Arrébb egy kúp alakú ismeretlen szerkezet meg valami emelőféle van, és egy vezérlő szerkezet. De nem működnek, nem jutsz velük semmire. Megfordulva láthatod a fülkét, ahová érkeztél, egy hatalmas földbeszúrt Riven-tőrt és egy lépcsőt felfelé. Ha alaposan körülszaglásztál több dolgot is észrevehettél:

Tipp  – A gépezetek és a tőr egy fémlappal lefedett hosszú sziklarepedésen vannak.
Tipp  – Valahonnan lepillantva megláthatod az előbbi férfi holttestét.
Tipp  – A nőszemély a távolban valamiféle függőkabinnal távozik.


A lépcsőn felmenve egy hídfőre érkezel, innen három irányba is tovább mehetsz: át a hídon – le a túlsó lépcsőn – be egy sziklaajtón.

Nyugodtan járj be mindent: A túlsó lépcső egy fa ajtóval lezárt barlanghoz vezet. A hídon átmenve a sziklafolyosón egy ajtót kinyitva a templomba jutsz be – azonban a főbejárat ajtaja, ahol tovább mehetnél, zárva van. Végül vedd alaposan szemügyre az ötszögletű aranyszínű szobát. Ugye azt is észrevetted már korábban, hogy a szigetet egy nagy aranyszínű dóm uralja? Oda bizony be kell jutnod.

A hídon

A forgó szoba feladványa


A szobának két bejárata van, a másik három falon a rácsos ablakokon átnézve jól-rosszul látható, mi van a túloldalon. Az aranybogarakat ki lehet nyitni és a lencsébe nézve Gehnnel kapcsolatos rajzok láthatók. A túlsó ajtót egy rács zárja le, de ahol bejöttél, észrevehetted, hogy egy gombot megnyomva a szoba elfordul. (Jó, ha van a kezed ügyében papír és ceruza.) Kétszer elfordítva a szobát ismét bejutsz, de most már egy másik rácsos kijárat válik elérhetővé, túlnan egy forgó gömb látszik. Tovább forgatva a szobát visszaáll az eredeti állapot, de ezzel egyelőre továbbra is egy helyben toporogsz.

A forgó szoba

Menj ki a teremből, fordulj balra, le a lépcsőn a rozoga faajtóval lezárt barlanghoz. Le van lakatolva, de van megoldás a bejutásra.

Tipp  – Vizsgáld alaposan körbe a faajtót.

Megoldás

(Közben vess egy pillantást a tengerre. Mi érdekeset látsz rajta? Rivenen furcsán viselkedik a víz.)

Miután bejutottál a barlangba, egy ajtóhoz érsz. Ha zárva van, menj vissza a főbejárathoz és forgasd el a szobát, míg szabad lesz az út. Ha bent a már ismert rácsos ajtót látod, forgasd tovább a szobát, míg ismét bejutsz a barlangba, ekkor szemben beléphetsz egy rövid alagútba. A túlsó végén egy gőzszelepet találsz. Ezt fordítsd át, ezzel energiát kap az érkezési ponton látott szerkezet. Indulj vissza figyelmesen vizsgálódva. Még mielőtt belépnél a forgó terembe, két dolgot kell használnod.

Mutasd

A szabaddá vált kijáraton át egy furcsa forgó gömbhöz és egy látcsőszerű szerkentyűhöz lehet kijutni. Hiába próbálkozol ezzel-azzal, egy bizonyos kódra lesz szükséged a továbbiakhoz, itt most még nincs több dolgod. (De ha netalán ráhibázol és mégis sikerül megállítani a gömböt, ugorj ide.) A visszaúton ugyanezt kell tenned a gombbal és kallantyúval, mint korábban. A szoba elforgatása után menj át a főbejárathoz, újabb két forgatás, és szabad az út a dómba.

Ha esetleg még sem lenne világos a forgó szoba működése, itt van egy vázlatos rajz.

Mutasd

Dóm, első vizit


Az aranyszínű dómban két szinten futnak a rámpák. Fent középen egy Kapcsoló Könyv van, de nem működik. Ennek beindítása az egyik fő feladatod. A körbefutó felső rámpán öt ablak van. Kinézve mindegyiken át más látszik, de még észre kell venned valamit.

A dóm belül

Tipp 1.  – Magukat az ablakokat nézd meg.
Tipp 2.  – Mindegyik ablakon más rács van. Ezeket jól figyeld meg és jegyezd le.
Tipp 3.  – Az ablakok többségén át egy sziget vagy egy része látszik.

Megoldás


Az alsó szinten két kijárat van: rögtön az első a forgó gömb alá vezet, onnan egy, a sziklafalba vágott ösvényen és egy hídon át egy újabb ajtóhoz érsz. Ez Gehn trónterme, innen intézte szózatait a templomban levő alattvalóihoz. A trónhoz (hívják pókszéknek is) közeledve a rácsozat felnyílik és beleülhetsz a trónba. A baloldali karfán levő karral – amint a felette levő képernyők is mutatják – nyitható a templom főbejárata. A jobboldali kart és a gombot békén hagyhatod.

Gehn trónterme

Az alsó járda másik kijárata egy felhúzott hídhoz vezet, itt át lehetne menni egy másik szigetre, a Kráter-szigetre. A közelben van a hidat leeresztő szerkezet kapcsolója. Kipróbálhatod – az eredmény lesújtó. Sebaj, másképpen is oda lehet jutni.

Egy másik híd

Át a Dzsungel-szigetre.


Több tennivaló jelenleg nincs errefelé, ezért menj vissza a forgó szobába, onnan a hídon át tovább a templomba és annak főbejáratán át a lanovka (avagy maglev fülke) állomására. Itt nyomd meg a lábon álló hívó gombot és várj egy kicsit.
Szállj be a fülkébe, kattints az irányítópultra. Az oldalra nyúló karral lehet a fülkét átfordítani, a középsővel indítani. Jó utazást!

A maglev avagy lanovka

Dzsungel-sziget (Jungle island) 1.

Gondolom, először futkároznál egy kicsit, bejárnád, amit be lehet. Ismerkedj a tereppel, első nekifutásra az utak bonyolultnak tűnhetnek, de hamarosan kiderül, hogy csak néhány girbe-gurba elágazó fel-le ösvényről van szó (amihez később még hozzájön pár titkos járat.) Egy fontos tárgyat meg kell közben találnod és felvenned, valamint meg kell ismerkedned a d'ni és a riveni számokkal.

Miután kiszálltál a lanovkából és beléptél az alagútba, rögtön egy kis medencéhez érsz, a víz egy vályún át érkezik, amit egy csappal üríteni lehet, egyelőre nem sok értelme van az egésznek. Mellette egy érdekes tákolmány van, ezt leginkább "temető totemnek" nevezik. Vizsgáld meg jól minden oldalról.

Megoldás  – Találnod kell rajta egy küllős forgatható részt, a közepén valamilyen mintával.
A totem

Haladj tovább, fel a lépcsőn, egy útelágazáshoz. Jobbra egy platón át a dzsungelbe és a faluba érsz, balra lefelé a sunnerek öblébe és a falus túlsó felén az iskolába.

A sunnerek öble felé


A napozó sunnerek
A magányos fa

Fordulj balra, lefelé. Egy kis öbölhöz érkezel. A sziklákon sütkérező sunnerekhez lassan közelíts, könnyen megriadnak. Az öblöt járd be. Itt is találnod kell emberi készítette tárgyakat. Az öböl túlsó oldalán az út tovább vezet felfelé. Egy újabb totemhez érkezel, hasonló az előzőhöz. A tengerben egy kis sziklacsúcson egy fa áll. A sziklák tetején az elérhetetlen magasban egy furcsa torony látszik. A totem hasonló az előzőhöz, egy forgatható résszel. Ha jó a szemed, még észrevehetsz valamit.

Szabad a gazda  – Egy vékony cső vezet a fa gyökerétől fel a toronyhoz. Talán nem árt fejben tartani.


Tovább indulva egy alagúton áthaladva a belső tó fölé érkezel. Mögötted egy kazánféle van, balra a falu felső bejárata, de a palló fel van húzva. Balra lefelé tovább mehetsz az iskolába, ahol Gehn tanította a helyi gyerekeket.

A tó és a falu

Az iskolában

Nagyon fontos hely. Az iskola előtt egy furcsa móló nyúlik a tóba, egy létrával a végén. Odabent az osztályteremben van egy felhúzható videó lejátszó, ezen Gehn magyaráz valamit ismeretlen nyelven. A baloldali asztalon pár d'ni nyelven írt papír meg egy tábla van (a d'ni abc körben a mennyezet alatt látható, de ezzel nem lesz szerencsére dolgod). A másik asztalon van egy papír kétféle ismeretlen számjegyekkel és egy szerkentyű. Ez utóbbival tanulták a riveni gyerekek a d'ni számokat, a papíron meg d'ni és a riveni számok megfeleltetése van. Ezt neked is meg kell tanulnod, legalábbis tízig. Későbbre is halaszthatod, de mindenképpen meg tenned.

Ha a szerkentyű lapjára kattintasz, középen megjelenik egy d'ni szám és a lógó kisemberek felváltva ennyiszer fognak lefelé mozdulni, míg végül a száj be nem kapja valamelyiket. Ezután újra indul az egész. Rajzold le és azonosítsd a számokat (úgy vettem észre, hogy induló helyzetnél a szerkezet néha elcsal egy-egy ejtést.)

Tanuld meg a számokat!

Megoldás

Ha többet akarsz megtudni a d'ni szám­rendszerről.

Ha ezzel készen vagy, akkor foglalkozz a masina mellett heverő papírral. A már ismerős d'ni számok mellett újabb jelek – ezek a riveniek használta számok. Hat mellett ott van a megfelelő d'ni szám, ezekkel tehát nincs gond, de a maradék négyet ki kell filózni. Először a d'ni számoknak megfelelően rakd sorba az ismerteket.

Tanuld meg a számokat!

Mutasd

Könnyű észrevenni, hogy a szegmensek 120 fokos szögben (egyharmaddal) fordulnak az óramutató járása szerint, ahogy haladnak a számok. 1-3: egy szegmens, 4-6 két szegmens, 7-9 dupla szegmensek. Ennek alapján könnyen kiegészíthető a számsor

Megoldás

Nem láttad már valahol ezeket a riveni számokat?

Az iskolában nincs több dolgod, indulj vissza a lanovkaállomás felé, az elágazáshoz.

 

A plató felé


Dóm-sziget, a plató
Dóm-sziget, a plató

Az elágazástól most jobbra indulva hamarosan egy platóra érsz, kivágott fatörzsek közé. Az ösvény kétfelé ágazik, balra egy alagútban tűnik el, jobbra a dzsungelbe nyíló faajtóhoz vezet. Előtte azonban a járdáról lelépve ismét egy temető totemhez érsz, hasonló az előzőekhez. Mellette egy gödörben egy csille áll. Ezzel lehet átjutni a Kráter-szigetre. Előbb azonban talán járd be ezt a szigetet és csodáld meg a milliónyi pillangót.


A jobboldali továbbvezető utat választva egy kapun át a dzsungelbe érsz (ugye megnézted, mi látható a jobb kapufélfán?), egy újabb hatalmas Riven-tőr mellett elhaladva az ösvény átvezet egy kivájt fán, majd egy újabb faalagút következik, ebben újabb útelágazás. Haladj jobbra és egy faszoborhoz (vagy újabb totemhez) érkezel, olyan, mint egy állat szája hegyes fogakkal. Ez itt zsákutca. (Ha játszottál a régi Rivennel és emlékszel erre a helyre, nos, az akkori megoldás itt nem jön be.) Ballagj vissza a platóra, de közben nézegess felfelé is. A lombok között a magasban fémjárdák látszanak és egy ugyanolyan forgó gömb, amihez már a Dóm-szigeten is szerencséd volt.

A faszobor

A platón most válaszd a baloldali elágazást. De indulás előtt még pillants balra. A levegőben egy furcsa gomolygó feketeséget láthatsz. Körbejárva és nézegetve mintha egy aranyló kupola látszana benne... (Idővel a gomolyt valakik egy fémtartállyal veszik körül, lehet, hogy te már csak ezt látod, ha későn figyeltél fel rá.) Tovább indulva egy alagútba érsz, majd egy szűk hasadékba, felette egy őrtorony magaslik. Itt is van egy faajtó, ezen át és egy lávával teli szakadék fölötti hídon átmenve az előző ösvényhez érsz, a fában levő hármas elágazáshoz. De egyenesen továbbhaladva egy hosszú, girbe-gurba alagút a korábban a magasból látott tóhoz vezet. Félúton egy ablakon át kilátsz a tengerre. Kicsit szaglássz itt körül. Aztán a falu alvégéhez érkezel, azonban innen sem jutsz be, itt is egy felhúzott palló gátolja a továbbhaladást.

A falu

Hány totemet találtál eddig? Hármat? Akkor elnéztél egy ösvényt.

Megoldás

A kanyargós alagút után a függőleges sziklához erősített járda bevezet a fák közé, ahol egy újabb temető totem van. Ez kicsit más, mint a többi: hiányzik a forgatható része. Hm. De valahol biztos meglesz.

A totemek titka

A totemek titkának megismeréséhez szükség van egy tárgyra, a Lázadók lencséjére, ezt eddig meg illett volna találnod. Ha megvan, ugord át a következő néhány sort, ha nincs, sétálj vissza a sunnerek öblébe, itt kell megtalálnod ezt a fontos darabot.

Tipp  – A létrát és a felborult vödröt minden bizonnyal könnyen megtalálod.
Tipp  – Felettük a sziklafalon messziről láthatóan csillog valami.

Megoldás

A táskádból vagy a TAB gomb segítségével, vagy az R gombbal tudod elővenni a lencsét. Mire jó? Használd a lencsét, nézz körül vele. Milyen változást veszel észre?

Megoldás

Így felfegyverkezve ismét meg kellene vizsgálni a totemeket. Menj vissza a platón található totemhez és nézd meg a lencsén keresztül. Találnod kell rajta láthatatlan jelzéseket, és magától értetődik, hogy mit csinálj.

Megoldás

Ugye észrevetted, hogy mit mutat a forgó rész közepe, "szeme"?

Megoldás

A kapott számot jegyezd meg. A dolognak azonban ezzel még nincs vége. Ne menj el, hanem nézd meg a lencsén keresztül a környezetet is.

Mutasd

Ugyanilyen módon járj el a többi eddig megtalált totemnél is. Állapítsd meg a számokat és az állatokat. Nem mindenütt sikerül minden. A kék alagút végén levő totemről hiányzik a forgórész, csak egy jelet látsz, jegyezd meg helyzetét. A fa esetén fehér virágok látszanak az ágakon, de túl kevés. Nyilván meg kell várni, amíg a fa jobban kivirágzik. A lanovka állomás melletti totemnél az állat megállapítása kissé cseles, mert a cseppkövek részben eltakarják.

Tipp  – A vízben tükröződik a képe, de sajnos a víz hullámzik.

Megoldás

Mutasd az állatokat

Még fogsz találni totemeket, a többségüknél hasonlóan kell majd eljárnod.

Egyelőre nincs több tennivalód ezen a szigeten. Irány a következő sziget. Menj a platóra, mássz be a csillébe és indítsd el. Menet közben figyeld meg a vízből formálódott alagutat. Mintha izzó gyűrűk során haladnál át...

 



 

Az 1997-es Riven Pierrot írta végigjátszása: www.gunda.hu/riven/
Cyan Obduction végigjátszás: www.gunda.hu/obduction
Cyan Firmament végigjátszás: www.gunda.hu/firmament
Uru és Myst végigjátszások, fordítások www.gunda.hu/myst_iv

 

Minden megjegyzést szívesen fogad Norfren
norfren73 {kukkac} yahoo·co·uk

 All Riven images and text Cyan© Worlds, Inc. – All rights reserved Riven, respective Logos® Cyan Worlds, Inc.
Hungarian walkthrough and translations – Végigjátszás és fordítások © 2024 Norfren 161148523E
A könyvek, szövegek magyar fordítása csak a szerző írásos engedélyével használható más helyen.

Chrome , Edge , Firefox és Safari böngészők használatára optimalizált.    

Ez a weboldal készakarva nem használ cookie-kat, így a szokástól eltérőleg nem kell semmihez hozzájárulnod.

Utolsó módosítás: 2024.9.15