Riven (2024) végigjátszás 2.

Kráter-sziget avagy Bojler-sziget (Boyler island)


Miután kikászálódtál a csilléből, egy krátertó szélén találod magadat. Fedezd fel. A tó közepén három cső találkozik egy elosztócsapnál. A parton egy nagy működő bojler, vízforraló kazán van. Odafent magasan a sziklákon épületek és rámpák vannak, ha a parton arrafelé mész, egyetlen felfelé vezető létrát találsz, de a csapóajtaja zárva van. Valahogy fel kell jutnod. Az egyetlen, amivel kezdeni lehet valamit, maga a bojler. De mielőtt közelebbről is foglalkoznál vele, menj a járdán a tó közepére. A csövek feltehetőleg geotermikus energiával látják a helyet. Mindenekelőtt fordítsd a csapot a bojlerhez vezető cső felé.

A bojler rejtvény

A bojler
A bojler

Ahhoz, hogy bejuss a bojlerbe, a következőket kell tenned:

Kikapcsolni a melegítést
Leengedni a vizet
Felemelni a belső padlót, rámpát.

Ehhez négy kezelőszerv áll a rendelkezésedre. A kémlelőrésen át láthatod a bojler belső állapotát.

Tipp  – Nem kötelező, de kezdd talán a melegítés kikapcsolásával. Ezt könnyű azonosítani.
Tipp  – Ha a szivattyút vagy a padlóemelőt használnád, a bejövő energia irányítója ennek megfelelően álljon.

Megoldás

A barlangban


Miután bejutottál a bojlerbe, mássz le és menj a cső végéig, ki a kráter külső oldalára és kövesd az ösvényt, míg egy erkélyre érsz. Itt legelőször is nyisd fel a partra levezető létra fedelét. A fémajtó nyitható, belépve látszólag csak egyenesen haladhatsz tovább. De Rivenen az ajtók egy része gonosz (mint nemegyszer a Cyan többi játékában is). Csukd be belülről az ajtót és nézz körül. Aztán indulj egyenesen tovább, a barlang mélyébe, amíg a víz megállásra kényszerít. A megoldás a szemed előtt van egy szivattyú formájában.

A barlangban

Nem működik a szivattyú? Akkor megfeledkeztél valamiről.

Tipp  – Egy szivattyúnak energiára van szüksége.

Megoldás

Miután lemásztál az alsó szintre, járd be és próbáld kitalálni és végigcsinálni a tennivalókat.

Röviden  – A feladat kibányászni egy geodát (belül üreges, kristályokkal teli kőgömböt) és a pőrekocsi és a lift segítségével felvinni Gehn laboratóriumába.

Megoldás

Gehn laboratóriuma


Nagyszerű, megérkeztél Gehn laboratóriumába. Itt pár tennivaló vár rád. Mindenekelőtt azonban reteszeld ki és nyisd ki a két ajtót, nézd meg hová vezetnek. Az egyik a Térkép-szigetre vivő lanovkához, a másik már ismerős helyekre. A lifttől jobbra levő asztalon Gehn naplója található.

Érdemes elolvasni, van benne sok érdekes és pár megszívlelendő dolog. Sok minden megvilágosodik, például a furcsa víz, a forgó gömbök, a Csillagtér (avagy Térség, ahogy Gehn hívja), a tűzmárványgolyók szerepe.

Ezután vedd magadhoz a kibányászott geodát és találd meg, hová kell letenni. Ez nem nehéz, hiszen a kurzor mutatja a jó helyet. De ha túl nehéz lenne... Tipp  – A második asztalon levő ásványvágóba.

A geodából ki kell szabadítani a benne levő tűzmárvány avagy fénymárvány kristályt (fire marble, ezeket a D'niban világításra, berendezések működtetésére használták), majd a másik műszerfélével meg kell mérni, mekkora energiát tud leadni, ha erősen ráütnek. Keresd még meg Gehn feljegyzését is az asztalon. Gehn naplójából egyébként részletesen kiderül, miért van erre szükség.

Megoldás 1.

Megoldás 2.

Megoldás 3.

Ezután nézd végig a többi munkaasztalt is.

A lifttól jobbra az első asztalon egy érdekes, nyitható fém félgömb látható. Nyisd ki, nézd meg, mi van benne, jegyezd meg az alakját.

Tipp  – Az egyik totemmel kapcsolatos.

A harmadik asztalon könyvkészítéshez szükséges kellékek láthatók, de ami sokkal fontosabb, a Dzsungel-sziget egyik totemjének hiányzó darabja, a mozgó gyűrű. Ha már tudod, mire való és mit kell tenni vele, akkor, rajta. Ha nem, akkor válts vissza az előző lapra és olvasd el a totemek titkáról szóló részt.

Gehn feljegyzése az asztalon

Gehn nem tudott mit kezdeni vele, de te igen: a mozgó részen a lencsén át látható az a bizonyos fehér titkos jel. Remélhetőleg emlékszel az álló rész fehér jelzésére, ennek megfelelően fordítsd el képzeletben az itteni darabot, és már meg is van a szükséges kódszám; ezt rendeld hozzá a megfelelő állathoz. Nem tudom itt megadni a számot, mert az játékról játékra változik.

Ezzel véget értek a tennivalók Gehn laborjában. Ja igen, a szoba közepén álló masinát beindíthatod a két karral. Ez a tűzmárványgolyók csiszolására való.

A forgó gömb

Valószínűleg jártál már a barlangban ennek a szigetnek a forgó gömbjénél. Ahová a cseles ajtótól lehet egy lépcsőn lejutni, egy következő ajtón át. A Dóm szigeten már észrevehetted, hogy a gömbök közelében van egy kis távcsőszerű néző, ami egyúttal stroboszkóp gyanánt is működik, és a gömb oldalán körbefutó jeleket mutatja. Itt is van, csak meg kell keresni.

Tipp  – A lenti ajtó is ugyanolyan gonosz, mint a fenti.

A szigeteken levő mindegyik forgó gömbbel ugyanazt kell tenni, és nincs időhöz kötve, mikor foglalkozol velük. Lehet, hogy már eddig próbálkoztál valamelyikkel több-kevesebb sikerrel. A forgó gömbökkel részletesen itt foglalkozunk.

Gehn laboratóriumából az egyik ajtón át jutsz el a Térkép-szigetre vezető lanovkához.

Térkép-sziget (Map Island vagy Survey Island)


Miután megérkeztél a Térkép-szigetre, két irányban is tovább indulhatsz. Az egyik egy ajtó, hogy oda juss, át kell fordítani a lanovkát és a túlsó oldalon kiszállni. Ezt hagyd inkább egy kicsit későbbre. A másik út felvezet egy fémlépcsőn. Fantasztikus hegyes sziklák között jutsz el egy repedt sziklafalban levő lifthez. A lift csak felfelé indul el. Van még a gombok alatt egy gyanús dolog, láthatóan valamilyen kódok bevitelére szolgál.

Menj fel a lifttel. A hátsó kijáraton egy apró tengerszemféléhez jutsz, a túlsó oldalán van az e szigethez tartozó forgó gömb. A távcső tartórúdját viszont valami elferdítette, ez okozhat majd némi gondot a használatában. A lift elülső kijárata egy erkélyre vezet.

A rejtvény
A forgó gömb

A térkép rejtvény

Előtted lent egy medencében öt sziget látszik, a kezed ügyében pedig egy doboz, amelyet kinyitva egy tologatós kirakó játék tárul eléd. Melyik medencebeli sziget melyiknek felel meg a valóságban? A jobb felső legkisebbel még valószínűleg nem találkoztál, ez a Börtön-sziget. Azonosítsd be a többit a hozzávetőleges alakjuk alapján.

Tipp  – Gehn könyvében az egyik ábra segíthet.

Megoldás

Ezután elég egyértelműen adja magát a következő lépés: a tologatóban valahogy egy darabba össze kell hozni a szigetformájú darabokat a tábla közepére, mégpedig olyan állásban, ahogy a medencében vannak. Ha sikerült, megvan egy fontos kulcs a továbbjutáshoz. Ezt okvetlenül másold le vagy csinálj róla fényképet, mert most is és később is kelleni fog.

Megoldás

Menj vissza a liftbe, most már le kell tudjál ereszkedni a legalsó szintre, mivel megvan a szükséges kód.

Megoldás

Bejutottál egy víz alatti megfigyelő terembe, egy hatalmas tengeralatti ablakkal. Előtted egy emelvény magasodik, menj oda. Kétoldalt egy-egy periszkópszerű cső magasodik, mellettük egy-egy kar. Ha meghúzod valamelyiket, a periszkóp eléd ereszkedik.

A baloldali periszkóp az öt szigeten elhelyezett megfigyelőkamerák képét mutatja. Ezzel nem kell csinálni semmit. Mindenesetre láthatod, hogy Catherine ott sétálgat a börtönében.

A bal periszkóp
A jobb periszkóp
A whark

A szigetek színkódjai

A jobboldali periszkóp tárcsáján hat szimbólum van, az öt szigeté és egy eddig ismeretlen. A tárcsát forgatva és a legalsó gombot megnyomva a képeken egy-egy különböző színű lámpa gyullad ki. Ezzel minden szigethez egy szín kapcsolódik, ami később fontos lesz. Az ismeretlen szimbólumot hagyd figyelmen kívül. A Dzsungel-sziget jelével jelölt hatodik gomb a whark nevű óriási agyaras halat hívja. Jegyezd jól meg az alakját! A színeknél a sárga és a narancssárga nagyon közel áll egymáshoz! Azonkívül a Bojler-szigethez tartozó fény nem gyullad ki, ezt neked kell majd hozzárendelni, ha később összefutsz egy újabb színnel.

Tipp – Ha 4-5-ször hívod a wharkot, mérges lesz!

Megoldás

Ezzel véget értek az itteni tennivalók. Menj vissza függővasút állomására és most már célozd meg a túlsó ajtót. Szállj be, fordítsd át a fülkét és szállj is rögvest ki, irány a fémajtó. A folyosó egy narancsfényben izzó tóhoz vezet, talán láva világítja meg alulról? Melletted van egy kar, húzd meg. Megjelenik egy újabb agyafúrt lift, szállj be, indítsd el. Miután kiszálltál és elég fürge vagy, megpillanthatod Gehn egyik elinaló szolgáját. Szaladj utána, még láthatod, hogy egy lanovkával elhúzza a csíkot. Várj egy kis ideig, hívd vissza a fülkét és indulj el vele.