Myst Online - Uru Live végigjátszás 12.

Minkata

Míg a Megfigyelőállomások Korának végig­csinálása néhány szorzás-osztástól eltekintve az időnket és türelmünket vette alaposan igénybe, Minkata a tájékozódási képes­sé­günket, geometriai és matematikai tudá­sunkat veszi igénybe. A Minkata Kor Könyve a városi Könyvtárban, a felső szinten balra található. A könyvállványon még egy bőrkötésú jegyzetfüzet is található, az ebben található kulcsok nélkül nem lehet a Kort megoldani.

Belepillantván a füzetbe, figyelmesen tanul­mányozd az első lapját, de egyelőre nem sokat fogsz érteni belőle. Lépj be inkább a Korba. Egy sivatagban találod magadat, egy csontokból, kötelekből és bőrből összetákolt primitív sátorszerű ketrecnél, a közepén egy kőlap hieroglifákkal, körben néhány zászló, nagy csontok és kis kráterszerű kiemelkedések, ameddig a szem ellát. Por és porvihar – minél jobban eltávolodsz a ketrectől, annál rosszabbul látsz, a saját lábnyomaidat gyorsan elfújja a szél. Pillanatok alatt végzetesen el lehet tévedni, hacsak nincs valami tájolód. Látogasd meg és vedd szemügyre a szélben lobogó zászlókat is. Ne felejts el felmászni az építmény tetejére sem, keresd meg a helyet, ahol ezt megteheted. Hány zászlót látsz onnan? És a nagy csontok? Ezek mind segítenek a tájékozódásban. Próbáld alaposan átböngészni a tető alatti bahro követ, főleg az árnyékos oldalát. Négy fontosabb dolgot tarts észben:
:  1   2   3   4

A nagy szélrózsát nehéz nem észrevenni, valamint azt sem, hogy van egy kitüntetett irány, hívjuk ezt itt is északnak (N) és legyen ez a fokbeosztás kezdete, vagyis 0 fok. A földi szélrózsa beosztásához képest azonban van egy lényeges különbség, ez később fontos lehet. Ha a nagy szélrózsa közepére állsz, bekalibrálhatod az árnyékodat. Így összesen 6 biztos irányod van. Sőt, a lábnyomaid segítségével tudsz derék­szögben elfordulni is.

Ezzel kis gyakorlattal egész jól lehet tájékozódni. Menj el például a keletre látszó zászlóhoz, nézd meg, mi van rajta, aztán fordulj pontosan délnek. Rövid szaladás után újabb zászlóhoz érkezel.

Ezek után foglalkozzunk a Minkata jegyzet­füzettel.

A jegyzetfüzet

Az előzőek alapján azonnal láthatod, hogy a lapokon sok szélrózsa képecske van, a közepükön egy d'ni számmal, amelyeket szerencséra valaki már átírt a mi formá­tumunkba és szám­rendszerünkbe. Középen felül a lapok meg vannak számozva d'ni számokkal, de ez nem nehéz; a számozás nem folyamatos: egy-egy darab 1-es és 2-es lap, két-két darab 3-as, 4-es és 5-ös lap. Logikus, hogy így tartoznak össze. Nézzük jobban meg az első lapot.

A szélrózsákon az északon túlmenően még egy irány be van zölddel jelölve, a közepükön egy-egy számmal. Eléggé egyértelmű, hogy ez egy irányt és távolságot jelöl, magyarán a jelzett irányba kell menni valamennyit. Sajnos nem tudjuk, hogy mi a távolság egysége, mekkora távolságot is jelent az első rajzban a 360? Valamilyen kalibrálásra lenne szükség. A megoldás a szemed előtt van.

Az ábra jobb felső sarkában egy zászló és rajta 125 (d'ni 50, huszonötös szám­rendszerben: 5×25+0) látható. Nem ismerős? Ott láthattad a sátor mellett északra. Találkozhattál már egy másik zászlóval is, amin a d'ni 625 látszik (1×252+0×25+0) A harmadik zászló (3125) nagyon messze van, ne foglalkozz vele. A 625-ös zászlót használva a d'ni távolságok egyszerűen átkonvertálhatók idővé. Állj a sátor tetején a szélrózsa közepére, célozd meg a 625-ös zászlót. Kell egy pontos, másodperceket is mutató óra. Egyfolytában szaladva el kell jutni a zászlóig és lemérni a pontos időt. A dolgot kicsit nehezíti, hogy a ketrec peremét megtorpanás nélkül kell átugrani, kicsit gyakorolj. A 625-ös zászlóhoz általában 24-26 másodperc alatt lehet elérni, kicsit függhet a rendszertől, avatartól. Határozd meg többször és kerekítsd egész másodpercre. Ha például 24 mp jön ki, akkor 625/24 = 26 egység távolságot futsz be 1 mp alatt.

Ezután többféleképpen járhatsz el. Az egyes lap adatai alapján számold ki, hogy mennyi ideig kell az egyes irányokba futni, és szélrózsa illetve az árnyékaid segítségével állj be a megfelelő irányokba (360/26 = 14 mp, 153 fokos irányban, stb.), miként ez a leányzó csinálja itt. Ez a módszer még jó az első és második esetben, de a harmadik-negyedik-ötödik esetben, ahogy egyre nő a pontok száma, a pontatlanságok összeadódnak és elkerüljük a célt.

Jobb módszer, sőt, mint mindjárt látjuk, hogy miért, kötelező a papír-ceruza-vonalzó-szögmérővel történő megoldás. Vegyünk egy nagy darab kockás papírt és rajzoljuk be az utakat. A papír nagysága véges, ezért osszuk el a távolságokat 50-nel (360/50 = 7,2 cm, stb., eredményül egy ilyen rajzot kapunk: Másszóval grafikusan kiszámítottuk a végcélhoz vezető, vörös nyíllal jelölt közvetlen utat. Ha lemérjük a vörös nyíl északhoz viszonyított szögét, az kb. 20 fok, a hossza kb. 11,3 cm, amit 50-nel most visszaszorozva megkapjuk a távolságot d'ni egységekben, ez kb. 575. Ez 26-tal osztva a másodperceket adja. Vagyis a sátor közepétől kb. 22-23 másodpercet kell 20 fokos irányba futni.

A matematikában és fizikában jártasabbak bizonyára rájöttek már, hogy itt tulajdonképpen vektorokat adtunk össze grafikusan. Alkalmas programmal az egész művelet percek alatt rajzolás nélkül is elvégezhető.

Az első kiva

Ha minden sikerült, egy földalatti barlang szájához, egy ún. kivához érkezel (az amerikai indiánok hasonló építményeit hívják kivának, lásd pl. itt). Lehet, hogy véletlenül már korábban is felfedezted, mivel közel van a sátorhoz. Lemászva, ha meg­érinted a Bahro követ, kigyullad egy cikk-cakkos vonal és egy éjszakai Minkatára kapcsolódsz. Miután kimásztál, nézz az égre (emlékezz, milyen szöveg van a kőbe vésve). Észrevetted az öt fényes csillagképet az égen? Az egyiknek emlékeztetnie kell valamire.

A következő lépés nem teljesen nyilvánvaló. Indulj el a szóbanforgó csillagkép felé. Hamarosan egy lebegő bahro hieroglifához érkezel: cikk-cakk négy körrel. Sétálj keresztül rajta. Ekkor a csillagkép elindul az égen. Fordulj te is, kövesd a tekinteteddel. Mikor a csillagkép megáll, a lebegő hieroglifa elindul a ketrec romjai felé. A csillagkép is éppen felette áll. Igy már tudod, hogy a többi távoli kiva megtalálása esetén hogyan juthathass vissza a ketrechez. Visszatérve a romhoz érintsd meg a Bahro követ. Ezzel befejezted a legelső küldetést. Ha majd mind az öttel megvagy és kialakult az új térkapu a ketrecben, lépj bele. A Bahro barlangban pedig érints meg a falon Minkata jelét és ugorj a mélybe.

A 2-5. kiva

A többi négy kivát is pontosan ugyanígy kell megtalálni. Mindenki saját döntése, hogy még négyszer megtalálja valamelyik módon a kivákhoz vezető utat, vagy segítséget vesz igénybe. Ez utóbbiaknak ajánlom a Guild of Greeters Minkata térképeit. Bár angolul vannak, nem hinném, hogy különösebb gondot okozna a használatuk a fentebb leírtak alapján. A letölthető pdf fájlok:

Az öt útvonal külön-külön    Összesített Minkata térkép

A jutalmak

Relto lapok ugyan nincsenek, de a következőket találhatod:

2. kiva: sziporka a Naptár szigethez.
5. éjszakai kiva: egy pár túrabakancs. Ha nappal a kivától pontosan dél felé szaladsz kb. 30 másodpercet, egy focilabdát találsz a sivatagban. Rugdosd el a ketrechez! (Nappal az árnyékodat, éjszaka a megfelelő csillagképet használva útmutatónak.)

A labdával egész jól el lehet szórakozni, főleg ha már készen van a térkapu. Hívj meg néhány ismerőst és éjszaka vonuljatok be a labdával együtt a ketrec romjaihoz. Kapcsoljatok át nappalra és focizzatok a ketrecben. Az győz, aki utoljára marad.

A messzi északon levő 3125-ös zászlót úgy találhatod meg, ha a 625-os zászlótól pontosan észak felé futsz kb. 140 másodpercig. Könnyű elnézni, mert arra a sűrű porköd miatt már rosszak a látási viszonyok.

Nézz fel az égre, meg magad elé is (harmadik személy módban).


Keresd az utadat a csillagok között
Nálunk a fő égtájak közötti negyedeket 3 részre osztják (É - ÉÉK - ÉK - KÉK - K), itt viszont négyre. A beosztások itt tehát 18 fokot jelentenek szemben a földi 22,5 fokkal. ÉK itt két beosztás közé esik.
A középső, leghosszabb árnyék éppen észak felé mutat (vagyis a középső nap a déli irányt jelzi), a jobboldali árnyék 18 fokkal mutat ÉÉK felé, épp az első lila jelnek megfelelően, a baloldali árnyék -54 fokkal ÉNy felé, vagyis a második lila jelnek megfelelően.

Pár métert menj előre-hátra, aztán fordulj úgy, hogy a lépésvonalad párhuzamos legyen a képernyő aljával.
Forgatgasd egy kicsit az előbb
a papírra rajzolt útvonalat.
A kivához vezető cikk-cakkos út fordulópontjai megegyeznek az egyik csillagképpel.